Alla inlägg under februari 2014

Av Emelie Frisk - 25 februari 2014 23:10

''Fy för att vara gravid!'' -Får man säga så?

De sista 3 mån ungefär har varit avskvärt jobbigt.
Jag kan ju säga det att det är INTE lätt att vara gravid.
Jag har hela tiden efter tvillingarna sagt att det absolut inte är några problem att vara gravid,
och att väldigt många gravida måste överdriva vääldigt mycket.
Shii fick jag kan man ju säga.

Karma!!

De första månaderna i gravidteten gick väldigt bra,
förutom illamående, kräkningar & halsbränna var allt som vanligt.
Jag lyckades hålla gravidteten hemlig till efter rutinultraljudet i v. 18-19.
Men direkt efter jag berättat för ''alla'',
så började besvären.

Det började med rygg- & höftsmärtor.
Men efter 2v sjukskrivning gick det bättre & jag lärde mig att ta det lugnt mer på fritiden.
Vid nyår fick hela familjen magsjuka,
jag lyckades dessutom få en rejäl influensa..
Magsjukan gick över,
men influensan den bara blev värre.

Jag var in till både HC & barnmorskan vid flera tillfällen & fick kolla blodtryck, blodvärde m.m
Och min snabbsänka var lite förhöjd, blodvärdet bara sjönk men blodtrycket var bra.
Ingen havandeskapsförgiftning med andra ord,
tack och lov för det!
Skulle fortsätta med mina järntabletter som jag ätit större delen av gravidteten.

Till slut efter ett besök hos BM fick jag tid till HC för utredning av mitt låga blodvärde (anemi).
Fick dit & ta prover och det visade sig att jag också hade väldigt låga b6 & b12 värden.
Så just nu äter jag huuur mycket vitaminer/järn per dag som helst.
Så får vi se om mitt blodvärde går upp någon gång..

..Så jag får tillbaka någon ork.
Just nu kan jag inte resa mig upp utan att det glittrar för ögonen & huvudet håller på att sprängas.
Kan heller inte göra vardagssysslor som ex. plocka ur diskmaskinen utan att bli helt slut & måste vila minst den dubbla tiden innan jag blir männsika igen.
Innan graviditetspenningen var jag sjukskriven för anemi,
men nu är jag äntligen hemma med graviditetspenning så nu slipper jag iallafall krångla med sjukskrivningar hit & dit..

SÅ, NU HAR JAG FÅTT KLAGAT LITE OCKSÅ.
Nää, men främst kanske en del av er i min omgivning nu har en förståelse till varför jag varit så trött,

och tämligen osocial ibland :/




 


//Emelie

Av Emelie Frisk - 25 februari 2014 18:53


Till veckan kommer vi förhoppningsvis påbörja renoveringen av Sagas rum.
Barnens rum har sedan vi flyttade hit haft hög prioritet av att bli renoverat.
Men det är inte bara att börja renovera heller,
det krävs både planering & framför allt pengar innan man börjar..

Vi har bestämt oss för att renovera Sagas rum först iallafall,
främst för att det är så hemskt svårstädat..
Hennes golv består av väldigt, väldigt gammalt trägolv
Som tyvärr inte är lackat, det är väldigt ojämt osv.
så där inne har vi fått lagt mattor över hela golvet i princip.
Ni kan ju tänka er vilken tid det tar att städa.
Hennes rum är väldigt litet med snetak & har två små fönster.
Det är ett väldigt litet och sött rum!

Här kommer lite insperations bilder jag hittat:

       

Som ni ser är allt väldigt vitt & rosa.
Våra renoveringsplaner är:
- Vit Takpanel
- Vitmålade väggar med 1st Rosa fondvägg i någon fin tapet. (som troligtvis hon själv ska få välja..)
- Mörkt trägolv (Plastmatta eller klickgolv)
- Vita almogelister som i resten av huset.

Vad tror ni?
Helst skulle jag vill lägga in ljust klickgolv/plastmatta istället för mörkt..
Men är väldigt rädd att rummet isåfall skall kännas kallt..?

Så ligger det till iallafall.

Slänger ut någon bild på fina inredningsdetaljer ifrån Kids Concept också!
Jag bara älskar deras saker.
Ett tips är faktiskt att deras saker är ganska lätta att göra själv också,

man kan få mycket ideér!

       

/Emelie

Av Emelie Frisk - 23 februari 2014 21:07


Vår familj består av:

Jag, Monica Emelie Katarina Frisk
Jag fyller 23 år i Maj & lever väl inte riktigt det liv många andra 23åringar lever..
Mitt liv har verkligen haft sina upp & nedgångar,

men idag känns det som att jag kan klappa mig själv på axeln för att jag har kommit så pass långt som jag har.
Jag är iallafall född & uppvuxen här i Bollnäs kommun,
& har växt upp i byn Lottefors/Växsjö.
Nu bor jag i ett underbart hus i Arbrå,

som är närbyn som min sambo är uppvuxen i.
Mina föräldrar & lillebror (Simon, snart 19år) bor kvar i Lottefors/Växsjö.

Min sambo, Nils Patrik Mattsson.
Patrik fyller 26år i Juni & är född & uppvuxen här i Arbrå.
Patrik hade väl lika stökiga tonår som mig,
det var också då vi träffades.

I år firar vi 7 år tillsammans & väntar vårt 3:e barn tillsammans.

Vår son, Erik Bernt Mattsson.
Erik fyllde 5 år nu i januari, samtidigt som hans tvillingsyster Saga.
Erik är en livlig grabb som är väldigt grabbig utav sig.
Mycket sport, bilar & ''brottning'' är det väl som gäller,

han är också väldigt smart & duktig.

Helt orädd är han också.
En typisk pojk med andra ord!

Vår dotter, Saga Kristina Mattsson.
Saga fyllde 5 år nu i januari, samtidigt som hennes tvillingbror Erik.
Saga är en väldigt ''flickig flicka'',
hon älskar allt som har med kläder, smink & hår att göra.
Hon är också väldigt, väldigt bestämd av sig,
lik mig säger dom.. ;)

Vår ofödda, ? ? Mattsson
Om allt går som det ska föds vårt 3e barn nu i April.
Vi kände att det var rätt tid nu,

tvillingarna är tillräckligt gamla att dom klarar mycket själv & så..
Jag har fått ett fast jobb med månadslön osv.

Det känns riktigt bra iallafall!
Men efter den här lilla är vi färdig,

som det känns just nu iallafall..!
3 st klingar liksom bra i mina öron,

inte för många men heller inte för få.. :)


 


/Emelie

Av Emelie Frisk - 23 februari 2014 10:01


I Början på December 2012 flyttade vi in i vårat hus,

här i den lilla byn Arbrå.
Huset är byggt i början på 1860-talet & är ett av de älsta husen i Arbrå.
Huset är på 2 plan & ca. 200kvm stort.

När vi flyttade in i dec -12 var det absolut ingenting gjort i huset på säkert 50 år.
Lite större, dyrare saker var återgärdat som tex.
taket var ganska nybytt,
ett nytt värmesystem hade installerats,

en glasveranda hade byggts osv.

Vi ansåg att det stora köket på nedre plan var det första som skulle få renoveras,

och så blev det.
Dock på vägen stötte vi på en del hinder,

bl.a en vattenskada som sträckte sig under hela badrummet & skafferiet som båda ligger intill köket.
Just vattenskadan blev ju ett försäkringsärende,

så det var ingen renovering vi var inblandad i egentligen.
Men vi kunde INTE fortsätta renoveringen med köket så länge det inte var klart.

Ca. 6mån tog köksrenoveringen totalt,

om man räknar med tiden under vattenskadan också.
Men i köket gjorde vi allt själv,

vi har inte anlitat några hantverkare mer än rörmokare & elektriker.
Men däremot har vi haft bl.a min pappa & några till som har hjälpt till.

Vi är väldigt stolta över resultatet,

speciellt eftersom både jag & Patrik aldrig har renoverat någonting förut.
BILDER PÅ RENOVERINGEN TÄNKTE JAG LÄGGA UPP SENARE.

Det vi renoverat & gjort i huset sedan vi flyttat in är:
- Renoverat köket på nedreplan
- Renoverat badrummet på nedreplan
- Renoverat skafferiet på nedreplan
- Renoverat Hallen & grovingången på nedreplan
- Byggt en ''spalje'' i trappen till övervåningen.


 
 

//Emelie

Av Emelie Frisk - 23 februari 2014 09:38


 

Precis som rubriken & bilden ovan säger så tänkte jag ge mig på (ännu) en nystart av bloggen..
Så hoppas jag att det varar den här gången,
men som mammaledig borde det göra det tycker jag!

Kommer under dagen uppdatera bloggen med det första riktiga inlägget (sedan nystarten då såklart)!!

//Emelie

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vi bor i ett ljuvligt Vitt hus i Arbrå, Hälsingland. Huset är ifrån 1860, och är det 3e huset som byggdes här på orten. Jag älskar inredning och speciellt i lantlig stil men med lite moderna inslag också! Kommer skriva och lägga upp foton mycket om renove

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards