Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

Fy för att vara gravid - Magsjuka, förkylning & anemi.

Av Emelie Frisk - 25 februari 2014 23:10

''Fy för att vara gravid!'' -Får man säga så?

De sista 3 mån ungefär har varit avskvärt jobbigt.
Jag kan ju säga det att det är INTE lätt att vara gravid.
Jag har hela tiden efter tvillingarna sagt att det absolut inte är några problem att vara gravid,
och att väldigt många gravida måste överdriva vääldigt mycket.
Shii fick jag kan man ju säga.

Karma!!

De första månaderna i gravidteten gick väldigt bra,
förutom illamående, kräkningar & halsbränna var allt som vanligt.
Jag lyckades hålla gravidteten hemlig till efter rutinultraljudet i v. 18-19.
Men direkt efter jag berättat för ''alla'',
så började besvären.

Det började med rygg- & höftsmärtor.
Men efter 2v sjukskrivning gick det bättre & jag lärde mig att ta det lugnt mer på fritiden.
Vid nyår fick hela familjen magsjuka,
jag lyckades dessutom få en rejäl influensa..
Magsjukan gick över,
men influensan den bara blev värre.

Jag var in till både HC & barnmorskan vid flera tillfällen & fick kolla blodtryck, blodvärde m.m
Och min snabbsänka var lite förhöjd, blodvärdet bara sjönk men blodtrycket var bra.
Ingen havandeskapsförgiftning med andra ord,
tack och lov för det!
Skulle fortsätta med mina järntabletter som jag ätit större delen av gravidteten.

Till slut efter ett besök hos BM fick jag tid till HC för utredning av mitt låga blodvärde (anemi).
Fick dit & ta prover och det visade sig att jag också hade väldigt låga b6 & b12 värden.
Så just nu äter jag huuur mycket vitaminer/järn per dag som helst.
Så får vi se om mitt blodvärde går upp någon gång..

..Så jag får tillbaka någon ork.
Just nu kan jag inte resa mig upp utan att det glittrar för ögonen & huvudet håller på att sprängas.
Kan heller inte göra vardagssysslor som ex. plocka ur diskmaskinen utan att bli helt slut & måste vila minst den dubbla tiden innan jag blir männsika igen.
Innan graviditetspenningen var jag sjukskriven för anemi,
men nu är jag äntligen hemma med graviditetspenning så nu slipper jag iallafall krångla med sjukskrivningar hit & dit..

SÅ, NU HAR JAG FÅTT KLAGAT LITE OCKSÅ.
Nää, men främst kanske en del av er i min omgivning nu har en förståelse till varför jag varit så trött,

och tämligen osocial ibland :/




 


//Emelie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Frisk - 23 mars 2014 10:21

Äntligen är vi nu på sluttampen med Sagas rum,tänk vad det tar att renovera i gamla hus.Ingenting, absolut ingenting är rakt, allt är snett & vint & man måste verkligen göra om allt från grunden. För att man ska få ett bra resultat iallafall..Men NU ...

Av Emelie Frisk - 7 mars 2014 14:45

Har försökt börjat lite smått med planeringen av Eriks rum också.Vi kommer påbörja renoveringen av hans rum direkt efter vi är klar med Sagas, förhoppningsvis iallafall!Och eftersom jag gillar att ligga steget före, så vill jag gärna komma någonvar...

Av Emelie Frisk - 7 mars 2014 10:47

Pjuuuuh, vad tung jag börjar känna mig. Har inte gått upp mycket alls under den här graviditeten, endast 3-4kg hitills.Dock känner jag mig tung & i vägen hela tiden.Tänk er ungefär som när man känner sig väldigt uppsvälld, & dessutom kanske förstop...

Av Emelie Frisk - 6 mars 2014 23:05

Här hemma handlar allt just nu om renovering, i stort sett så.Både jag & Patrik är ju hemma om dagarna just nu,men även om vi skulle kunna hitta på mycket så blir det inte så riktigt.. Vi lämnar ju barnen vid 8,30 på dagis,sen åker vi antingen hem & ...

Av Emelie Frisk - 4 mars 2014 21:47


Dagarna är full-späckad av vanliga hushållssysslor & just nu renovering.Timmarna räcker inte till & verkligen inte min energi heller.Ska dock inte ta åt mig någon ära av renoveringen, då jag mest sitter på en pall och tittar på när jag är där inne....

Presentation


Vi bor i ett ljuvligt Vitt hus i Arbrå, Hälsingland. Huset är ifrån 1860, och är det 3e huset som byggdes här på orten. Jag älskar inredning och speciellt i lantlig stil men med lite moderna inslag också! Kommer skriva och lägga upp foton mycket om renove

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards